top of page
EOS_8097_edited.jpg

Jak se připravit na sólo epizodu podcastu

Vítejte v Podcastové akademii! Dnes se zaměříme na sólové epizody, tedy krátké díly, kde mluví jen tvůrce. Může být ve formě audio i video, ale v dnešní době, kdy je spojení podcastů a videa stále běžnější, si více povíme o sólo videopodcastech.

Duration

12:23

Untitled_edited_edited.png

Jak se připravit na sólo epizodu podcastu

Vítejte v další kapitole Podcastové akademie. Tentokrát se jdeme podívat na typ epizod, který se také v podcastech vyskytuje. A jsou to tzv. Sólo epizody. To znamená v drtivé většině případů kratší díly, ve kterých mluví pouze tvůrce podcastu. A to jak na kameru, tak jen ve formě audia. V našem případě budeme počítat s verzí i s videem, která má v dnešních podmínkách mnohem větší potenciál a krásně uvidíte, jak se dnes podcasty posunuly. Sólo epizoda podcastu totiž už dnes splývá s běžným videem, které točí nejen youtuber. V podstatě i tahle kapitola by mohla fungovat jako sólo epizoda podcastu. No a právě to, že sólo epizoda může marketingově fungovat hned na několika úrovních, z ní dělá zajímavou formu. Společně se dnes podíváme na tyto věci: •Jaká je struktura sólo epizody •Proč je sólo epizoda těžší na přípravu než rozhovor •Jaké chyby se při sólo epizodách dělají JAKÁ JE STRUKTURA SÓLO EPIZODY Sólo epizoda se od rozhovoru ve své struktuře zase tolik neliší. V podstatě vás opět čeká standardní rozlišení na intro, prostřední část a závěr, který spojujete s Call to Action. Takto jednoduše by mohla klidně sólo epizoda podcastu vypadat. Intro ovšem v sólo epizodě zabere trochu víc času, protože součástí intra by měl být i tzv. Hook, tedy jakýsi sumář, který ve zkratce obsáhne, co všechno se v dnešní epizodě posluchači dozví. Významná je ale spíš prostřední část, která musí mít svou ucelenou strukturu. Mě například funguje rozdělit si téma, které chci v sólo epizodě pokrýt, zhruba do tří až čtyř podtémat a o nich mluvit trochu zevrubněji. Funguje to dobře i v rámci přípravy. Najednou před vámi nestojí téma, které vůbec netušíte, jak pokrýt. Najednou máte třeba i víc možností, jak dané téma uchopit. Rozpitvat si tedy téma na jednotlivé body je u sólo epizody klíčem k dobře odvedené práci. Častou chybou bývá, když se sólo epizoda snaží pojmout všechno. Výsledkem bohužel bude, že se do obsahu jen víc zamotáte a nedokážete dát jasně danou přidanou hodnotu. Proto je lepší, když se naopak pokusíte vaše téma pro podcastovou epizodu co možná nejvíc zúžit. Dám příklad: udělat sólo epizodu o tom, jak funguje jaderná energie, by vám asi zabralo desítky hodin. Pokud ale místo toho toto téma vezmete a rozpitváte ho na šest jiných: Největší mýty o jaderné energii, jak těžké je z jádra získat energii....co se pokazilo v Černobylu...ok to asi stačí. Myslím, že se chápeme. Skutečně platí, že čím detailnější bude téma sólo epizody, tím ve výsledku lepší pro všechny. Posluchači a diváci se budou moci jasně rozhodnout, jestli je daná epizoda pro ně. No a vy budete mít zase o mnoho lehčí pozici z hlediska přípravy, protože se můžete zafokusovat jen na jedno jasně ohraničené téma, které vám dává mantinely práce. Dle přípravy potom prostřední část sólo epizody odvyprávějte na kameru a na mikrofon. Není potřeba si myslet, že to musíte zvládnout na jeden pokus. Naopak. Pracujte s tím, že budete chtít natočit především myšlenku. Co to znamená? Máte v hlavě zformulovanou myšlenku, která vyjde na několik vět. Tak ji řekněte. A až ji řekněte, tak udělejte pauzu. Tuhle pauzu, potom kolegové ve střižně velmi jednoduše odstraní. A to zvlášť tehdy, pokud natáčíte sólo epizodu na dvě kamery, což by mělo být jakýmsi základem při výbavě vašeho podcastového setu. Máte-li dobře odvedenou přípravu na sólo podcast, nemělo by se stát nic špatného. Nezapomeňte, že každý fungujeme trochu jinak. Někdo chce mít epizodu napsanou slovu od slova. A pak si ji třeba dát do čtecího zařízení. Někomu stačí jen odrážky k daným klíčovým slovům. Hodně taky záleží na tom, jak nahuštěnou chcete podcastovou epizodu dělat. Většinou ale platí, že stačí mít odrážky k jednotlivým tématům a podle nich potom prostřední část epizody odvyprávět. Nezapomeňte opět na příběhy z praxe. Nezapomeňte říkat konkrétní tipy a věci, které se posluchači jinde nedozví. V tomto směru - tedy po stránce obsahu, není sólo epizoda jiná než rozhovor. Ani závěr sólo epizod se nijak dramaticky neliší od rozhovorů. Asi bych se nebál říct, že tady platí úplně stejná pravidla. Jen neděkujete hostovi, ale pouze posluchačům a divákům za to, že se zúčastnili a že si vaši epizodu poslechli. Tím, že jste v epizodě přítomní pouze vy, můžete například pracovat i s tím, že call to action bude detailnější: “Napište mi, jak se vás dotklo XY.” “Dejte mi vědět sem a sem.” Buďte opravdu hodně konkrétní, protože sólo epizoda může mnohem lépe než rozhovor sloužit v rámci propojování s vaší posluchačskou obcí. Témata můžete mnohem lépe přizpůsobit na tělo lidem, kteří vás poslouchají, protože do nich nepromlouvá žádný host. Je to volnější disciplína. Zároveň ale má poměrně vysoké nároky na kvalitu, protože když podáte špatné informace, jste v tom sami za sebe. Hosta v rozhovoru můžete při očividně špatné informaci “poopravit” vy. Jsou tam tedy dva lidé. Na sólo epizodu jste...sami. A to je právě důvod, PROČ JE SÓLO EPIZODA TĚŽŠÍ NA PŘÍPRAVU NEŽ ROZHOVOR Takzvaně “utáhnout” sólo epizodu je totiž mnohem náročnější úkol, než by se mohlo na první pohled zdát. Nejenže musíte přesně vědět, jaké myšlenky chcete říct, ale ještě je na kameru musíte dostatečně dobře prodat. Tedy nároky na projev moderátora podcastu jsou u sólo epizod mnohem větší než u rozhovoru, kde se přeci jen můžete opřít o vašeho hosta. A není nic horšího, než když investujete čas a prostředky do přípravy sólo epizody, abyste následně při natáčení zjistili, že to prostě s daným ánsáblem nedáte. Proto než se pustíte do příprav nebo uvažování nad sólo epizodou rozhodně si odpovězte na tyto otázky: •Dokážete kvalitně improvizovat? •Dokážete na kameru vytvořit sami vytvořit atmosféru “Jdeme na jedno”? (Viz marketingový modul a předchozí kapitoly) •Zvládnete pracovat s vaším hlasem a vytvořit po celou dobu trvání sólo epizody dynamický a dobře poslouchatelný projev? •Umíte pracovat s pauzami, s tečkami a s tichem? •Ocení vaše cílová skupina sólo povídání? Až na tu poslední otázku se všechny zmíněné dají naučit kvalitním tréninkem a pilováním. Musíte ale vědět, že jdete do v podstatě nejtěžšího formátu, který podcasty nabízí: tedy sólo videoepizoda. Neříkám to proto, abych vás odradil, vůbec ne. Sólo epizody mohou, jak si řekneme za chvíli, velmi dobře fungovat. Je ale potřeba vědět, co všechno za nimi stojí a že příprava takového díla něco zabere. Pokud se ale chcete stát opravdu kvalitním spíkrem, tak je právě toto skvělá šance se ukázat. Nic vás totiž neprověří tolik jako sólo povídání na kameru. Než se pustíte do samotného natáčení, určitě si udělejte vysílání tzv. “do zdi”. To znamená, že si sednete před zrcadlo nebo před telefon a reálně si nahrajete vaše povídání. Dejte ho pak poslechnout někomu zkušenějšímu nebo se sami ponořte do vlastního projevu a snažte se odstranit vaše jedinečné chyby. Toto opakujte, dokud se svým projevem nebudete spokojeni, proto klidně zůstaňte v této fázi i několik týdnů. Je to stále lepší varianta než se pak pustit do natáčení sólo epizod a u toho tzv. “vyhořet”. Jakmile si budete trochu jistí v kramflecích, je čas jít do toho naostro. JAK PŘISTUPOVAT K SÓLO EPIZODÁM Teď si dovolím ještě několik spíš marketingových slov o tom, jak sólo epizody fungují v celkovém marketingovém mixu. Cílem podcastu je především rozšiřovat váš dosah a vzbudit zájem o vás či vaší firmu mezi relevantními potenciálními zákazníky. Primární problém u podcastové epizody bývá projev moderátora, jak už jsme si říkali. Ale pokud dokážete najít někoho, kdo bude schopen sólo epizodu dobře připravit, máte velkou šanci uspět. Přesto je potřeba myslet především na posluchače. A zda je vhodné, abyste jim sólo epizody vůbec servírovali. Co když chtějí primárně konzumovat rozhovory? Je vaše vědomost v oboru dostatečná na to, abyste dokázali sólo epizody utáhnout? Tuhle chybu jsem například v začátcích podcastu Buduj značku udělal já, když jsem si myslel, že bez zkušeností z marketingu mohu mluvit, o čem se mi zamane. Pravdou ale je, že ten obsah pak postrádal jakoukoliv přidanou hodnotu. A když už jsme u té přidané hodnoty: nikdy, ale skutečně nikdy nedělejte podcastovou epizodu o tom “co vás čeká v podcastu” nebo “proč děláme podcast”. To jsou v podstatě vždycky epizody k ukojení vlastního ega, které ale reálné posluchače budou zajímat snad jen tehdy, pokud už vás znají dvacet let. Ale ani na to nespoléhejte. Lidem jde primárně o hodnotu, kterou jim poskytnete. A takto mířenými epizodami je téměř nemožné jakoukoliv hodnotu předat. Bohužel tato chyba stála hned několik podcastů místo na výsluní, neboť tvůrci měli v prvních epizodách vysvětlit, jak se vlastně k dělání podcastů dostali. Sólo epizody potom mohou dobře fungovat jako doplněk k podcastům. Můžete je využít jako nepravidelnou výplň vašeho podcastového kanálu. Můžete je využít pro vaše marketingové účely tak, že epizodu nasadíte nejen na podcastových aplikacích, ale i na Youtube a její krátké klipy využijete pro platformy jako je TikTok, Instagram nebo Youtube Shorts. Nebo třeba Twitter. Sólo epizoda může být skvělým podpůrným nástrojem. Byl bych opatrný v tom z ní dělat primární nástroj pro váš marketing. To ale neznamená, že nemá své místo. V Americe například existují podcasty, které jsou postavené jen na krátkých sólo epizodách. Jen to má jeden háček: epizody většinou vychází denně, pět dní v týdnu. Jak si nicméně můžete poslechnout v jedné z bonusových kapitol našeho marektingového modulu, tenhle přístup funguje a funguje i v českém prostředí. Není ale nutné dlouho vysvětlovat, že aby takový přístup fungoval, je potřeba ho vydržet vydávat pravidelně po dobu několika týdnů až měsíců. Pak se můžete těšit na velmi zajímavé výsledky jak z marketingového, tak z obchodního hlediska. JAKÁ JE OPTIMÁLNÍ DÉLKA SÓLO EPIZODY Je jasné, že v tomto formátu si nemůžete dovolit dlouhé proslovy na půl hodiny. To opět, a vlastně i trochu paradoxně, bývá z mé zkušenosti problém, protože jakmile lidé zjistí, že jim to “mluví”, tak potom mají problém sami sebe zastavit. Jedním z typů může být mluvit v krátkých souvětích nebo jednoduchých větách. To vás donutí dělat pauzy a lépe si utřídit myšlenky. Je potom větší šance, že věc řeknete přesněji a výstižněji a nebudete muset chodit, sice neúmyslně, ale kolem horké kaše. Optimální délka sólo epizody je do deseti minut. Pokud budete mít epizodu dlouhou dvanáct nebo patnáct minut, je to hraniční, ale použitelné. Pokud budete mít epizodu delší než dvacet minut, už přemýšlejte nad tím, kde byste mohli zkracovat, ubírat a co z epizody vystřihnout. Pokud jde čistě jen o váš monolog, bez doprovodných prvků jako jsou třeba různé audionahrávky a podobně, je velká šance, že takhle moc času vám lidé nedají. Proto se stopáží sólo epizod nakládejte opatrně. Raději točte kratší epizody, které pak budete i častěji vydávat, než jednu delší. Trend a posluchačské návyky jsou v tomto směru neúprosné. A to ani nemluvím o tom, že deset minut je optimální stopáží i pro Youtube algoritmy, které vám vaše povídání mnohem lépe přijmou, než kdybyste měli připravený půlhodinový monolog. Já vám děkuji, že jste se podívali na tuto kapitolu Podcastové akademie a budu se na vás těšit zase u té příští.

bottom of page